Peru, de kleinste vogel ter wereld tot de grootste - Reisverslag uit Puno, Peru van Bart en Mirjam - WaarBenJij.nu Peru, de kleinste vogel ter wereld tot de grootste - Reisverslag uit Puno, Peru van Bart en Mirjam - WaarBenJij.nu

Peru, de kleinste vogel ter wereld tot de grootste

Blijf op de hoogte en volg Bart en Mirjam

23 Januari 2014 | Peru, Puno

Lieve allemaal,

Nogmaals bedankt voor jullie reacties!
Altijd heel leuk om te lezen voor ons :-)
En dan nu onze verhalen over Peru, het land van de Inka's...

Lima

Op eerste kerstdag kwamen we 's avonds aan in Lima na een prima vlucht.
Het eerste ritje in de taxi naar het hostel was meteen weer leuk!
Zo krijg je je eerste indruk van het land, de stad en natuurlijk het verkeer!
Het verkeer hier deed ons weer een beetje denken aan Azië: een heerlijk zootje ongeregeld waarbij alles kan.
Heb je geen richtingaanwijzer? Dan hang je toch gewoon je arm uit het raam om aan te geven waar je heen moet!

En het is wel duidelijk dat alle taxichauffeurs hier behoorlijk bedreven zijn in het spel om zo snel mogelijk op de plaats van bestemming te komen.
De regels zijn niet zo belangrijk ;-)
Het lijkt meer een schaakspel waarbij je overal tussendoor glipt om maar steeds een paar auto's voor je uit te komen...
Daarnaast zijn ze ook gek op toeteren als ze zien dat het licht op groen springt beginnen ze meteen te toeteren, je krijgt niet eens een halve seconde om te schakelen!

Ons hostel was een mooi oud koloniaal gebouw met een gezellige bar.
Ella, een vriendin van mij was al een paar dagen eerder in Lima aangekomen en was al in dit hostel...
Heel leuk om elkaar na 5 en een halve maand weer te zien!! :-D
Het was 1e kerstdag dus bijna alles was gesloten maar we hebben nog in een afgelegen steegje een goedkope Chinees gevonden en daar ons 'kerstdiner' met z'n drietjes gegeten.
We hadden elkaar natuurlijk genoeg te vertellen dus de hele avond gezellig zitten kletsen.
Op een gegeven moment was de hele zaak leeg en waren ze al aan het schoonmaken maar was er niemand geweest om te vragen of we nog iets wilden of om aan te geven dat ze gingen sluiten.
Dus wij zaten nog lekker te kletsen aan een tafeltje bij het raam toen ineens iemand buiten zo'n enorm traliehek voor de winkel en de ramen liet zakken! Hahahahaha
Hmm dus wij namen aan dat dit een soort hint was :-P we hebben betaald en zijn naar het hostel gegaan, nog een biertje en toen lekker naar bed.

We hadden lekker uitgeslapen en ontbeten in het hostel. Wel makkelijk, dat zit er in Peru eigenlijk altijd bij: 2 broodjes,boter, jam, thee en in dit geval zelfs nog een glaasje sap.
Naar plaza de Armas gegaan, altijd makkelijk hier in Zuid-Amerika heeft elk plaatsje een Plaza de Armas en dat is hartje centrum met meestal ook een mooie kathedraal.
Hier dus ook, naast een bezoekje aan de kathedraal hebben we even gekeken naar de wisseling van de wacht van het paleis. Nogal een groot spektakel met een groot orkest en alles erop en eraan.

Daarna zijn we naar de San Francisco kerk en bijbehorend museum gegaan. Hier hadden ze veel zalen met schilderijen en een catacombe vol skeletten die inmiddels door archeologen waren gesorteerd per lichaamsdeel.
Ik vond het eigenlijk een beetje raar en oneerbiedig om die skeletten van mensen te scheiden en ordenen in hokjes met been, romp en hoofd etc.

Het mooiste bij deze kerk was een bibliotheek die nog bewaard is gebleven met hoge boekenkasten totaan het plafond met boeken uit de 15e tot en met 18e eeuw, zag er prachtig uit!

's middags zijn we naar Mira Flores, een mooie wijk aan het strand, gegaan waar we eerst een tempel en piramide(zonder graftombe) bezochten met een gids. Dit was
gebouwd door Lima-mensen (dus pre-Inka) en zag er erg mooi uit.
Vooral de techniek voor de bouw was interessant om te zien.
Deze techniek werd 'bookshelves' genoemd omdat de stenen zo gestapeld waren dat het net planken vol boeken leken.
Bijzonder hieraan is dat dit aardbevingbestendig is en deels daardoor nog steeds staat zoals toen.

Na ons culturele uitstapje richting strand gelopen, hier een lekker broodje gegeten en de hele middag genoten van het uitzicht op zee en het lekkere zonnetje!

's avonds gezellig 2 megapizza's gedeeld, een goede deal met bier in pullen van een liter en terug in het hostel ons vermaakt met het kijken van youtubefilmpjes :-)
Ell heeft ons even verteld wat populair is in Nederland dus ja wij hebben ook gezien hoe Tom(?) zijn 'vuurwerkje' afsteekt ;-) haha

Volgende dag was Ell al naar Cuzco en zijn wij naar een archeologische plaats met verschillende tempels gegaan: Pachacamac.
Hier hebben we een rondleiding gekregen van een gids en zo veel te weten gekomen over verschillende volken waaronder de Inka's.
Terug in het hostel op de budgettour en in het armzalige keukentje van het hostel spaghetti klaar gemaakt.

Verder zijn we in Lima nog naar het Larco museum gegaan, wel oké maar viel me wat tegen.
Vooral heel veel gebruiksvoorwerpen van verschillende volkeren. Maar na 150 versierde vazen had ik dat wel gezien (ze hadden echt duizenden!).
Verder was er één mummie maar die was zo goed ingepakt dat je alleen een laag katoen zag...
Bart heeft een goede én goedkope knipbeurt gehad bij de kapper in Chinatown! :-)
In ons hostel nog even getafelvoetbald (wat ons terug bracht naar mooie tijden van hele dagen tafelvoetballen op Domstad:-))

Cuzco

Toen onze taxi stopte voor ons hostel in Cuzco kwam heel toevallig Ell ook net aanlopen (die al 2 nachten in een ander hostel in Cuzco was geweest) en konden we samen inchecken en onze 3persoonskamer bewonderen...

Dagje Pisac

Na het dumpen van de spullen meteen op stap naar het dorpje Pisac in de Sacred valley. Deze vallei is vol met dorpjes met Inkaruïnes.
In Pisac even rustig empanada's gegeten en cocathee gedronken.
Deze thee is gemaakt van cocabladen en is erg goed tegen hoogteziekte.
Hier hadden we niet veel last van maar ook in Cuzco merk je wel dat je hoog bent.
Soms wat hoofdpijn maar vooral snel buiten adem, één klein trapje op en je moet al een minuut uithijgen!

In Pisac was een grote souvenirsmarkt waar we allemaal geslaagd zijn en waar ik mijn dagboek heb gekocht.
Inmiddels was het al het einde van de middag, bleken de ruïnes buiten de stad te liggen, moeilijk te bereiken en was het al bijna sluitingstijd.
Haha hmm goede planning, ;-)
na onze avonturen op de markt zijn we dus weer met een minibusje richting Cuzco gegaan.
's avonds gezellig op Plaza de Armas gegeten.

Volgende ochtend om 8.15 wakker van geklop op de deur met 'de vraag' of we zo snel mogelijk van kamer wilden wisselen(wij hadden nu kamer met 4 bedden).
Beetje jammer, zo op de vroege ochtend, maarja je hebt weinig keus.

Dagje Ollantaytambo

Ell ging naar Machu Picchu waarbij je eerst de bus naar Ollantaytambo neemt, ook een stadje in de Sacred valley met Inkaruïnes.
Daarom was het voor ons wel leuk om mee te gaan. Zo konden we deze ruïnes met z'n drieën bekijken.
De route hierheen was heel erg mooi!!
Dwars door de bergen, die weer totaal anders zijn dan overal op de wereld, deze bergen zijn vooral ook erg groen...
Helaas bij aankomst een flinke stortbui dus eerst een café ingedoken en lekker een hamburger met een lekker sapje gehad :-)
Toen de bui over was naar de ruïnes gegaan. Deze zagen er mooi uit en omdat ze op een berg lagen was het uitzicht ook erg mooi.
Een bijzondere plek dus, we misten wel een beetje een gids zodat je een beter idee had wat er allemaal was geweest.

Vervolgens ging Ell samen met een ander meisje met de trein naar Machu Picchu en zijn wij nog even kort bij andere ruïnes aan de andere kant van het dorp geweest waarna we terug naar Cuzco gingen.

Verder zag je in dit dorpje erg veel vrouwen in traditionele kleding, erg mooi.
Zij dragen twee lange vlechten, een simpele rok met hoge kousen en een kleurrijke doek op hun rug met meestal een baby erin. Daarnaast hebben ze vaak nog een hoed op hun hoofd gebonden.

Oudjaarsdag - Dagje Pisac nr. 2

Bart voelde zich niet zo lekker helaas, 's nachts ook al niet, maar gelukkig werd dit beter na wat extra slaap na het ontbijt.
Toen Ell weer terug was uit Machu Picchu zijn we, nu poging 2 :-P, weer naar Pisac gegaan.
Dit keer wel meteen naar de ruïnes waar we samen met een Nederlands ouder echtpaar (toevallig!) een gids deelden.
Dit was zeker de moeite waard!
Er waren ook veel ruïnes, het gebied is nog groter dan Machu Picchu en onze gids kon er veel over vertellen.
Heel interessant om te horen hoe de Inka's daar leefden.
Onze gids was erg enthousiast, zijn Engels was niet super en die combinatie maakte zijn verhaal soms wel grappig.
Zo zette hij zijn woorden graag kracht bij: 'very strong!' en dan stak hij zijn vuist de lucht in.
Het was mooi om hier op de bergen de vele terrassen te zien.

Nog iets leuks over de Inka's:
Ze maakten in hun rijk veel gebruik van koeriers en konden op die manier heel snel boodschappen doorgeven naar andere steden.
Dit systeem werd ook gebruikt wanneer een Inkaleider bijvoorbeeld zin in vis had terwijl dit niet te krijgen was in zijn gebied. Meteen rende een boodschapper naar de volgde stad waar weer een ander verder rende. Dit ging door tot iemand het kustgebied bereikte waar een vis werd gevangen en deze werd op dezelfde manier terug gebracht zodat hij de volgende dag had waar hij om vroeg.

O&N

Terug in Cuzco lekker friet met gebraden kip gegeten, biertjes gedronken in onze kamer en gezellig wat drankspelletjes gedaan.
Rond 23.45 u naar Plaza de Armas gegaan, wat he-le-maal vol stond met mensen.
Vuurwerk gekeken en daarna naar 2 discotheken gegaan die boven elkaar zaten.
Eerst was het nog superrustig! Pas rond 2u begon het een beetje drukker te worden.
Wat wel heel gek was, was dat je hier geen gewoon bier kon kopen!
Niet van de tap maar ook geen glas of flesje! Strange...
Dus alleen maar Corona gedronken, ook lekker ;-)
's nachts nog even lekker (samen met de halve stad) bij de mac gegeten en rond een uurtje of 4 lagen we alweer in bed.
Vervolgens werden we de volgende ochtend gewoon weer gewekt!! :-o
Om 8.15u op 1 januari, echt ongelofelijk!
Vooral omdat ze alleen kwam vragen wanneer we zouden uitchecken, terwijl we ook al voor de volgende nacht bij hen geboekt hadden... Tsja soms!!
Maar gelukkig konden we wel weer verder slapen :-)
In de middag 'ontbeten' bij de mac- Super begin van het jaar dus: eerste twee maaltijden van de Mac ;-)
En daarna nog de San Domingo kerk bezocht.

Volgende dag moest Ell alweer naar Nederland :-(
Maar wel SUPER dat we samen kerst én Oud en Nieuw hebben kunnen vieren! :-D
Wij zijn weer in onze budgetmodus gegaan en een goedkoper hostel gezocht en gevonden.
's avonds waren we van plan lekker goedkoop instant noodles te eten :-P
Maar toen we in het hostel aankwamen bij de plek waar wij dachten dat de keuken was bleek dit in feite de huiskamer/keuken ineen van de eigenares.
Dit was nogal ongemakkelijk zoals we daar stonden met onze zakjes noodles in de hand, haha!
Dus ja toen moesten we wel uiteten.
Bart had een goede oplossing: in een restaurantje samen een pizza gedeeld en toen losgegaan met de free saladbar ;-) jep, zo houd je 't wel goedkoop!!

Daarnaast hebben we ons laten informeren over trekkingen naar Machu Picchu waarbij we vooral in de war raakten omdat de officiële Inkatrail, anders dan verwacht, toch nog wel mogelijk was voor ons. Al zouden we dan wel 6 dagen moeten wachten, ook is deze tocht 2x zo duur en véél toeristischer dan de ook populaire Salkantaytrek.
Lastiglastig, een rustig nachtje over slapen dus...

Tja dat bleek niet mogelijk!
Rond 20u kwamen we erachter waarom ons nieuwe hostel zo supergoedkoop was: Het hostel grenst aan een discotheek met flink harde muziek :-S precies op de verdieping naast onze kamer.
Na een slechte nacht uiteraard wéér gewekt om 8.15u (waarschijnlijk is het een vloek ofzo?!) waarbij ze een slot voor de deur kwam brengen. Het was een deur waar je zelf een hangslot aan kan doen, wat wij dus ook al gedaan hadden...
We zijn gauw weggaan en op zoek naar een ander hostel wat heel oké bleek en ook een mooi prijsje!
Helemaal goedgekomen dus :-)

Dagje Moray en Maras

Na ontbijt in het hostel zijn we met een soort toeristentripje meegegaan. We wilden namelijk graag naar Moray maar omdat dit nogal moeilijk bereikbaar is, is het 't gemakkelijkst en goedkoopst om mee te gaan met een georganiseerde tour, vandaar dus!

Eerst stopten we bij een dorpje waar we uitleg kregen over hoe ze alpaca- en lamawol kleuren op natuurlijke wijze.
Erg interessant om te zien wat ze hiervoor gebruiken!
Om de wol rood te maken halen ze een beestje uit de cactus wat ze vervolgens pletten waarna er een rode vloeistof uitkomt, die ook voor make-up wordt gebruikt.
Met zout kunnen ze de kleur lichter maken,meer roze bijv.
Ook gebruiken ze veel verschillende soorten gekleurde maïs om de wol te kleuren.

Na deze uitleg reden we verder naar de Inkaruïnes van Moray:
Dit was een grote cirkel in een dal met 12 lagen terrassen.
Het leek erg veel op een Grieks amfitheater maar werd voor heel iets anders gebruikt namelijk; experimentele landbouw.
Door het hoogteverschil was elke laag die dieper lag een graad warmer.
Daarnaast werd met behulp van vulkanisch steen de kuil warm gehouden, deze soort steen houdt warmte vast.
Op de verschillende lagen verbouwden ze verschillende grondsoorten van maïs tot cocaplanten afhankelijk van de temperatuur. Hier keken ze onder welke omstandigheden alles optimaal groeide.

Hierna gingen we verder naar de zoutbaden van Maras, op dit moment was er vanwege het regenseizoen geen zoutwinning maar toch interessant om te zien...
Terug in Cuzco genoot Bart van een massage terwijl ik even lekker souvenirs ging shoppen :-)

Dagje ruïnes rondom Cuzco

We waren extra vroeg opgestaan om de hordes toeristen te ontlopen en namen een minibus naar Tambo Machay. Een Inkaruïne bovenaan een berg vlakbij Cuzco.
Vanaf hier zijn we de berg afgelopen langs verschillende ruïnes, de één interessanter dan de ander.
We eindigden met de ruïnes van Saqsayhuaman, wel een beetje jammer dat dit juist de mooiste waren terwijl we inmiddels aardig moe waren.
Hierbij was zelfs een steen van 8 meter hoog gebruikt!
Erg indrukwekkende bouwwerken dus.

's avonds nog even de laatste dingen ingeslagen voor onze trekking en gegeten in een gezellig klein Peruviaans pizzeriatje waar ze geen menukaart hadden maar de 3 keuzes gewoon opnoemt... Heerlijk :-)

Salkantaytrek :-D

Dag 1

Om 4.30u werden we opgehaald met een busje dat ons naar Mollepata op 2900 meter hoogte reed. Hier zijn we na het ontbijt gestart met wandelen.
Eerst kennisgemaakt met onze gidsen Miguel en Vero en de groep van in totaal 16 personen.
Ook konden we 5 kilo van onze bagage afstaan want dat werd door een paard getild de eerste dagen.
Wij kwamen daar beiden lang niet aan omdat we alleen onze kleine tas met wat we echt nodig hebben hadden ingepakt dus dat was chill, echt weinig tillen voor ons.

Veel geluk met de buien tijdens het wandelen: telkens als we net ons complete regenpak aan hadden gedaan stopte het weer.
Lekkere lunch gehad door onze kok, Andrea, die zelf vooruit loopt en altijd op tijd is om voor ons wat lekkers klaar te maken.
Het is erg goed geregeld: altijd eerst een flink gevuld soepje en daarna bijv rijst, paar frietjes, tomaat, stukjes vlees en ui= lomo saltado, een typisch Peruviaans gerecht.
Opvallend is dat ze hier in Peru heel weinig groente eten, volgens mij zijn de aardappelen de groente voor hen.

Tijdens het wandelen een dubbele regenboog gezien, wauw!
Helaas verder niet veel uitzicht omdat het zo bewolkt was.
Om 4u kwamen we aan in Soraypampa (3900 m) waar onze tenten klaar stonden in een soort grote 'tent' van zeil, dus lekker droog!

Je merkt wel dat er veel verschillen zijn in het looptempo in zo'n grote groep dus wij lopen meestal met een paar al vooruit en wachten dan op bepaalde punten.

Natuurlijk bij aankomst een kopje Cocathee met heerlijke popcorn erbij...
's avonds eerst pasta soep en daarna rijst,friet en kip.
Een jongen uit de groep had de hele dag een fles wijn in zijn backpack mee getild (held!! :-P) dus die hebben we gezellig opgedronken...
Om 20u zaten we nog maar met z'n viertjes gezellig te kletsen en besloten we dat het ook wel tijd was om naar bed te gaan.
Haha gek hoe je meteen in zo'n ander ritme zit.

Maarja volgende ochtend werden we dan ook al om 5u gewekt met een kopje cocathee dat in onze tent werd gebracht... Nice!
Het beloofde een zware dag te worden was door de gids voorspeld: zo'n 10u onderweg en veel klimmen dus we waren benieuwd.

Dag 2

Om 6.45u startten we met lopen, Bart liep voorop met 2 anderen en ik daarachter met een klein groepje en de rest volgende later.
Wij waren rond 9u al bij een meertje waar bleek dat we al bijna op het hoogste punt waren.
Daar even gewacht op de rest maar wel eerder aan de rest van de klim begonnen omdat dit wachten voor ons natuurlijk al genoeg pauze was en je krijgt het alleen maar koud als je stil staat.

Na nog een korte klim het hoogste punt van de Salkantayberg bereikt, 4650 m (dus ook weer een stuk hoger dan in Nepal).
Helaas maar kort mooi uitzicht kunnen zien vanwege de bewolking.
Vervolgens was de wandeling tot aan de lunch erg lang.
Dit kwam niet zo zeer door het lopen want we daalden alleen, maar doordat we aan één stuk door in de regen liepen en ja dan is er gewoon niks aan...

Na de lunch was het weer beter en ook een mooier stuk namelijk door 'cloudforest'.
Ik liep gezellig met Sophie, een Belgisch meisje, zij en haar vriend waren al in Bolivia geweest dus konden hier veel over vertellen.
Ook hebben we een kolibri gezien!
Helaas wel een beetje hoofdpijn van de hoogteziekte.

Uiteindelijk viel de dag hartstikke mee vonden wij en rond half 5 kwamen we aan bij onze tenten (weer overdekt) in Chaullay waar ik van de luxe gebruik heb gemaakt om een heerlijke warme douche te nemen!! (voor 10 sol!)
's avonds gezellig zelf ontworpen 'cocapoker' gedaan, bij gebrek aan fiches gebruikten we cocabladen :-P erg gezellig!!
Inmiddels ken je elkaar beter en we hebben echt een leuke groep!

Dag 3
Om 7.45 op stap, erg makkelijk en prettig stuk om te lopen en een lekker zonnetje erbij! :-)
Bijna alles vlak dus dat is heerlijk en zo kan je gezellig kletsen met iedereen...
Alleen jammer dat mijn sokken en schoenen nog helemaal nat waren van de vorige dag dus helaas heb ik flink wat blaren ontwikkeld :-(

Na de lunch hoefden we niet meer te lopen en gingen we met een busje naar onze kampeerplek, Santa Teresa, zodat we 's middags naar de hot pools konden...
Dit was echt genieten!!!
Ze hadden 4 baden van warm naar supersuperheet en het was heerlijk ontspannen :-)
Dat je buiten in het water ligt omringt door het Andesgebergte maakte het nog 10x zo mooi, echt bijzonder!
's avonds 'een feestje' bij het kampvuur gehad, erg gezellig en veel gelachen!
Het was dan niet officieel de laatste avond maar de volgende dag zou iedereen natuurlijk vroeg naar bed gaan voor Machu Picchu dus vandaar nu...

Dag 4
Na het ontbijt: ziplinen!!
Voor degene die niet weten wat het is: je hangt in een soort tuigje aan een kabel die dwars door een landschap in dit geval tussen de bergen is gespannen en glijdt dan naar de andere kant.
In het begin vond ik het wel eng maar het is vooral erg tof!!
We hadden 6 verschillende lijnen en bij de laatste waren 2 naast elkaar gespannen waardoor je liggend kon en dan hand in hand!
Wat wij natuurlijk hebben gedaan, dus dat was wel bijzonder zo samen liggend tussen de bergen boven de bomen heen te zoefen!
Foto's volgen :-)

Daarna moesten we nog 3 uur lopen naar Aguas Calientes, het dorpje naast Machu Picchu.
Deze wandeling was niks aan: 3 uur in de stortregen langs de spoorweg :-S
Blij toen we in het hostel waren en na een douche even lekker in een warm bedje konden duiken.
's avonds met de groep gegeten en nog met een klein groepje gezellig wat gedronken :-)
We gaan het meeste om met een Nederlands meisje, een Belgisch stel en een Duitse en Amerikaanse jongen...

Dag 5 Machu Picchu

Om 4.30 al gestart met het wandelen naar Machu Picchu, dit is eerst een half uurtje tot je het dorp uit bent en dan zo'n 2000 traptreden alleen maar klimmen...
Pfoeh dat voel je wel!
We waren meteen blij dat we niet voor de Inkatrail hadden gekozen, die bestaat voornamelijk uit traptreden, en daarnaast wel blij dat we dit deden.
Je kon er ook voor kiezen om met de bus naar boven te gaan maar na zo'n trekking kan dat natuurlijk niet! Dat zou voelen als valsspelen...

En om 5.40u stonden we boven aan bij het ticketoffice met een groepje van nog maar 10 mensen.
Supermooi op tijd want om 6u gaat het open!

Maar het ging een beetje anders dan anders: bovenaan gekomen bleek dat er geen bussen reden vanwege een landslide waarbij grote stenen een deel van de weg blokkeerden.
Dit had niet alleen tot gevolg dat er veel toeristen niet naar boven konden maar ook de medewerkers zelf niet.
Vandaar dat het wat later open ging (6.20u) nadat de medewerkers zwetend boven kwamen omdat ze omhoog waren gerend (!) om op tijd te zijn.
Nu maakte die 20 minuten niet zoveel uit omdat het toch compleet bewolkt was, dus we konden helaas nauwelijks wat zien!

Een voordeel was wel dat het zeker in het begin van de ochtend een stuk rustiger was dan normaal omdat alleen de wandelaars toegang hadden en dit is maar een klein deel...
Uiteindelijk werd het natuurlijk steeds drukker omdat de mensen vanaf het punt tot aan waar de bus ging nu ook noodgedwongen naar boven kwamen lopen.

We begonnen om 6.30 meteen met de rondleiding van onze eigen gids, erg interessant!
Maar helaas zonder vergezichten.
Na de rondleiding hebben we even gewacht tot het stopte met regenen en zijn we zelf nog gaan rondlopen naar mooie punten.
Gelukkig trok inmiddels ook de bewolking weg dus we hebben vanaf een hoger punt prachtig over alles kunnen uitkijken...
Heel indrukwekkend!!
We hebben lange tijd gewoon maar op een randje gezeten en uitgekeken over de prachtige 'stad'.
Een heel bijzondere ervaring!
Daarna nog even rondgelopen en een Inkabrug bezocht en toen weer gaan schuilen voor de regen.
Helaas hield die na driekwartier nog niet op, dus toen vonden wij het mooi geweest.
We waren er natuurlijk ook al vanaf vroeg en hadden alles gezien wat we wilden zien...

Nog steeds geen bussen dus we zijn het pad naar beneden gelopen.
Omdat nu iedereen moest lopen was het pad nu véél drukker dan in de ochtend!
Het was niet normaal!!!
Wij wilden gewoon snel naar beneden maar dat kon echt niet.
Sommige mensen liepen superlangzaam en stapten eerst met de één dan met de andere voet op een tree om pas daarna weer aan de volgende te beginnen...
Pfoeh even een tegenvaller als je dan niet kan inhalen en dit dus met 50 man achter elkaar doet!
Maarja ongeveer halverwege was het punt waar de bussen nog wel reden en daarna konden we eigenlijk de treedjes naar beneden springen! Beter dus :-)

Rond 4u waren we bij ons hostel en helaas vertrok onze trein terug pas om 21.30u.
We hebben met hetzelfde groepje gezellig op de markt lekker goedkoop gegeten en daarna in ons hostel gechilld tot onze trein ging.
Na de trein overstappen op een busje en om half 1 kwamen we in cuzco aan...

Laatste dagen Cuzco

We zijn nog een paar dagen in Cuzco gebleven:
Foto's met de groep uitgewisseld, was weg gebracht, souvenirs geshopt, massage genomen en vervolgens met een superluxe bus met maaltijden én wifi naar Nazca.

Nazca
In Nazca aangekomen meteen onze vlucht voor de Nazcalines voor diezelfde ochtend geregeld.
Helaas moesten we héél lang wachten op het vliegveldje maar ja uiteindelijk wel de moeite waard.

Nazcalijnen

Het feit dat we in zo'n minivliegtuig gingen was opzich al leuk:
De piloot, een assistent en dan 2 andere toeristen en wij.
De lijnen waren echt bizar om te zien, soms moest je alleen echt even zoeken!
Ze zagen er zo vanuit de lucht kleiner uit dan ik had verwacht maar het was wel indrukwekkend.
Zeker als je bedenkt hoe weinig hier over bekend is en dat ze nog steeds niet weten hoe deze ooit zijn gemaakt.

Chauchilla kerkhof- mummies

In de middag een tripje met gids naar de Chauchilla-graven.
In de tijd van de Nazcamensen mummificeerden ze alle doden in foetushouding en begroeven ze samen met alles wat belangrijk was in hun leven.
Ze geloofden namelijk in wedergeboorte na de dood en op deze manier hadden ze dan alles bij zich voor in het volgend leven.
Zo'n tweehonderd jaar geleden vonden mensen verscheidene mummies en hebben deze uitgegraven en alles wat van waarde was gestolen.
Zo kwam het dat tot een aantal jaar geleden deze woestijnvlakte bezaaid lag met geplunderde mummies en resten van botten.
In 1997 hebben ze dit 'opgeruimd' en reconstructies gemaakt van de graven en daarbij de mummies hier in gezet.

Dit was heel bizar om te zien!
De mummies zijn dus in katoen gewikkeld maar door het roven zijn de meeste 'uitgepakt' en zie je dus gewoon een skelet met het haar er nog op.
Sommige mummies hadden dreadlocks van wel 2 meter lang, dit waren geestelijken oid uit die tijd.
Bizar om zo te zien!

Na het tripje nog even gegeten in Nazca en 's avonds weer verder met de bus naar Arequipa.

Arequipa

Dit ritje was wat minder luxe maar veel minder bochten dus goed kunnen slapen :-)
Om half 8 's ochtends kwamen we in Arequipa aan, meteen naar ons goedkope hostel en ciabattabroodjes bij de bakker gekocht als ontbijt!
Onze trektocht was vrij duur en als je telkens met anderen gezellig afspreekt geef je ook meer uit dus goed dat we nu weer even goedkoop doen
Hostel, eigen kamer met badkamer voor 10euro per nacht en 4 ciabatta's voor 25 eurocent dus dat besparen gaat hier weer goed komen :-)

Lekker rustig dagje, gelezen op de kamer, stadje verkend en noodles gemaakt in hostel ( ja nu hadden we wel weer gewoon een keukentje ;-))
De volgende twee dagen hebben we ons ook prima vermaakt in dit gezellige stadje en een tripje naar de Colca Canyon geboekt...

Colca Canyon

Om 3u 's ochtends alweer opgehaald voor onze tour, kunnen slapen in de bus tot we om 6u bij een mooi uitzichtpunt kwamen.
Daarna doorgereden naar Chivay voor het ontbijt en toen verder gereden door de Canyon... Wauw!!
Dat was echt een superritje, vaak gestopt om foto's te maken van het mooie uitzicht!
Het is moeilijk te beschrijven maar er was veel mooi landschap te zien, ook weer veel verschillen.

We waren onderweg naar Cruz del Condor, dé plek om condors te spotten maar toen zagen we ze opeens al op een eerder uitzichtspunt tijdens de route.
Onverwacht vloog er één over ons heen en later meer, in totaal 8!!
Echt heel bijzondere beesten en prachtig te zien hoe groot ze zijn en dan vooral hun spanwijdte tot 3 meter.
Het mooie is dat ze zweven zonder met hun vleugels te klapperen!

Vervolgens bij Cruz del Condor geen één gezien, dus ja we hebben geluk gehad! :-D
Hierna met nog wat stops terug naar Arequipa gereden en daar lekker gegeten.
Volgende ochtend alweer met de bus naar Puno...

Puno

De busreis was heel mooi dus weer goed van het uitzicht kunnen genieten! :-)
Hier in Puno eerst even lekker rustig aangedaan: lekker veel gelezen en het gezellige stadje bekeken.

Tripje naar de eilanden
Daarna uitstapje gedaan naar verschillende eilanden in het Titicacameer.
's ochtends opgehaald met een busje en vervolgens met de boot naar een rieteneiland van de Urosindianen.
Dit was erg interessant om te zien alleen jammer dat het super zo toeristisch is en daar dus ook compleet op gefocust.

Bijzonder is dat deze mensen dit eiland zelf gemaakt hebben van vele lagen riet op elkaar gestapeld.
Wij hebben 1 eiland bezocht maar er zijn er meerdere zelfs één met een schooltje...
Elke maand leggen ze bovenop een nieuwe laag riet omdat natuurlijk een deel verteerd.
Zo houdt een eiland het ongeveer 30 jaar vol!

Erg bijzonder om op te lopen omdat je er een beetje in wegzakt als je loopt, zoals een spons.
Op dit eiland wonen in totaal 35 mensen, 10 families.

Hierna voeren we verder naar Amantani-eiland waar we bij aankomst een gastgezin kregen toegewezen.
Ons gastgezin was eigenlijk helemaal niet zoals was verteld en ik in het boekje had gelezen (denk: primitief, een gat in de grond buiten als wc etc.)
We hadden een hele mooie eigen kamer met elektriciteit. Er was een grote, mooie betegelde badkamer met wc en zelfs een douche.
Dit was dus eigenlijk meer een hostel.
Wanneer we lunchten at de familie ook niet mee maar kookte de vrouw speciaal voor ons.
Eigenlijk vond ik dit alles wel jammer omdat juist het gastgezinidee mee aansprak en dit niet zo voelde.
Maarja aan de andere kant was deze luxe ook wel lekker.

Er werd lekker voor ons gekookt, en zoals altijd hier begonnen we met een heerlijk soepje...
Na de lunch met de groep een berg op beklommen waarna je de tempel van Pachamama, moeder aarde kon bezoeken.
Dit bleek onwijs mooi!
Vanaf de berg kon je heel ver kijken, prachtig uitzicht over he meer.
Je kon zelfs gebergte in Bolivia zien, met de grootste berg van Zuid-Amerika (6000m).
Heel bijzonder!
Daarnaast keek je uit over het eiland en de vele terrassen.

's avonds was er een feest voor alle toeristen waarbij iedereen in traditionele kledij werd gehesen, we hebben erg gelachen!!
Bart in poncho en een muts en ik een mooi bewerkte blouse en een rok. Met daarover een soort brede ceintuur die flink aangesnoerd werd...daaroverheen nog een zwarte en mooi bewerkte omslagdoek.

Op het feest was een klein bandje en iedereen werd meteen meegetrokken om te dansen.
Dus ja Bart heeft ook meegedanst in de grote kring!! Haha
(helaas is de foto niet gelukt :-()

Volgende dag met de boot verder naar een ander eiland Taquile, helaas regende het nogal hard dus dat maakte alles een beetje treuriger.
Daar aangekomen gingen we compleet in regenpakken, poncho's etc. wandelen. Ook dit was een mooi eiland maar verder niet veel bijzonders gedaan en na de lunch weer richting Puno.
Laatste avondje lekker pizza gegeten en dan morgen met de bus naar La Paz...

Dan begint nu dus echt het laatste deel van onze reis!! Nog 4 weekjes volop genieten :-D
Toch voelt het thuiskomen voor ons nu al best dichtbij en zijn we er ook mee bezig.
Eerst dachten we alleen maar: 'Neeee!!' en nu beginnen we ook steeds meer nadenken over de leuke dingen die in Nederland op ons wachten (natuurlijk voor iedereen weer zien!)
Gek om te merken dat je er dus echt naar toe leeft, maar ook wel weer logisch natuurlijk!

Nou liefs van ons,

Wij gaan nog even goed genieten :-)

Tot gauw allemaal!!!

• 23 Januari 2014 - 06:51

Marc:

Wat een verhaal!!! En wat een foto's!!
    Ben helemaal jaloers....
    Geniet er nog maar goed van de laatste weken.

• 23 Januari 2014 - 09:08

Mareze:

Wat een schitterende foto's.

• 23 Januari 2014 - 09:23

Tonny:

Ha Mirjam & Bart,
    Verhaal ga ik nu lezen. Maar wat hebben jullie een mooie dingen gedaan en gezien.
    Tonny.

• 23 Januari 2014 - 10:17

Astrid:

Ongelooflijk. Wat een verhaal en die foto's, echt prachtig. Die mummies echt bizar. En de condors, dat zal indrukwekkend zijn geweest. Tja, wat niet eigenlijk. Geniet nog maar die laatste 4 weken!
    x Astrid

• 23 Januari 2014 - 11:07

Rindert:

Wat een mooi verhaal weer zeg. Je moet het echt nog een paar keer lezen waardoor je steeds meer in jullie reis komt te staan. Jullie doen echt heel veel prachtige dingen, dat is goud waard hoor!!
    Het lijkt me ook een fantastische ervaring om de condors te zien, wat hadden juliie een geluk om er zelfs acht te zien. Ook dat aan de kabelbaan lijkt me geweldig, leuke foto's!!
    Veel plezier in het laatste deel van jullie reis en doe nog maar veel leuke exursies!!

Rindert

• 23 Januari 2014 - 13:32

Ell:

Supernice!! Ben duidelijk jaloers dat jullie wel dat kerkhof en condors gezien hebben! En leuk dat mijn guestappearance ook uitgebreid aan bod komt in jullie verhaal;) geniet er nog even van samen en tot SNEL! superdoei! Xxx

• 23 Januari 2014 - 23:35

Annette:

OEF ging vanavond maar net goed met die "luchtfoto's" kijken vlak na het eten! Bijzonder mooi verhaal weer zeg! Veel plezier & goede reis nog verder. Groetjes, Annette

• 24 Januari 2014 - 15:54

Deli:

Hallo Mirjam en Bart
    Wat hebbne jullie weer veel beleefd zeg! En dan die foto's, zo in de lucht hangen, nee daar moet ik niet aan denken, maar dan moet je ook geen hoogtevrees hebben! En die foto's van die mummies heel bizar zeg.
    geniet nog maar lekker en dan kijken we uit naar jullie komst!
    liefs van Deli

• 25 Januari 2014 - 15:17

Marian:

he he neem even pauze....en dan lees ik weer verder jullie spannende en leerzame verhalen!!
    liefs van zef/marian

• 27 Januari 2014 - 20:32

Emil:

dag,
    ben trots op jullie,ben ik toch lui,maar wel gelukkig hoor

groetje emil