Bami in NZ en het avontuur van de verloren schoen - Reisverslag uit Nelson, Nieuw Zeeland van Bart en Mirjam - WaarBenJij.nu Bami in NZ en het avontuur van de verloren schoen - Reisverslag uit Nelson, Nieuw Zeeland van Bart en Mirjam - WaarBenJij.nu

Bami in NZ en het avontuur van de verloren schoen

Blijf op de hoogte en volg Bart en Mirjam

20 Oktober 2013 | Nieuw Zeeland, Nelson

Noorder Eiland

Na een goede vlucht aangekomen in Nieuw-Zeeland met beiden heel veel zin om al het moois te ontdekken. Voor Bart is dit iets waar hij al van jongs af aan naar heeft uitgekeken. En daarnaast keek ik heel erg uit naar het rijden in ons campertje, lekker een eigen plekje!

Mijn eerste indruk was vooral: koud!!
Vooral door de wind werd erg fris, en tja we waren gewoon de warmte van Azië nog gewend.
Bij aankomst in Auckland zat het even tegen toen bleek dat we niet diezelfde dag onze camper konden halen(alhoewel we al wel voor die dag betaalden) omdat ze maar tot 4u open waren en dat konden wij niet redden. Flinke tegenvaller voor ons en helemaal toen we de prijs hoorden van 1 overnachting in de goedkoopste 8persoonsdorm in een hostel:15 euro p.p! Haha dat was wel wat anders dan de prijzen die wij gewend waren in Azië(maximaal 5euro p.p voor een eigen kamer)

Maar de volgende ochtend vroeg op om onze camper te halen en dat maakte dat we dat extra nachtje gauw vergaten :-)
Hij is lekker vrolijk en opvallend van buiten (ik zal proberen een foto toe te voegen) en simpel en praktisch van binnen, echt ideaal! We hebben één gaspitje, een koelbox en een klein aanrechtje. Verder ons bed met daaronder ruimte voor spullen en als we willen kunnen we dat ombouwen tot een zithoekje met tafel. En een picknicktafel met stoelen voor buiten.
Heerlijk zo'n huis op wielen waar je al je spullen makkelijk kwijt kan zonder telkens in en uit een backpack te hoeven halen...

We zijn meteen gaan rijden in Noordelijke richting en keken onze ogen uit onder weg. Overal waar je kijkt is het zo mooi! De natuur en de landschappen zijn prachtig!! Veel grasland met veel schapen en dat is vaak heel mooi heuvelachtig. Soms ook bos, met heel veel verschillende soorten bomen. Het rijden opzich is echt al genieten. Je kan ook rustig om je heen kijken want het is over het algemeen niet druk op de weg.

Bij Wangarei, wat grotere plaats, gestopt voor onze eerste boodschappen. Want ja vanaf nu is het weer zelf koken dus even wat voorraad inslaan!
Weer geschrokken van de prijzen in de supermarkt, de meeste producten zijn nog net wat duurder dan in Nederland dus dat is gewoon wennen. We hebben de boodschappen dus zo simpel en goedkoop mogelijk gehouden. Onderweg een bezoekje gebracht aan een grot met glowworms, ziet er gaaf uit! Op een bepaald punt waren er zoveel dat ze zoveel licht gaven dat je elkaar's omtrekken goed kon zien.

Daarna wat verder doorgereden naar onze eerste camping, Puketi forest.
Een mooie camping aan een riviertje en omringd door bos, heerlijk die rust!! Er waren 2 anderen en verder niemand.
Het was supermooi weer, heerlijk die zon op je huid!! En we zaten lekker beschut...
Lekker ons eerste maaltje gekookt haha: pasta, sausje met prei en stukjes worst. Smaakte goed!

Na die x trouwens bijna nooit meer vlees gehad omdat we niet altijd zin hebben in dat geklooi met het ijs in de koelbox enz en daarnaast is het zo lekker goedkoop ;-) Dus meestal pasta/rijst met sausje en groente.
Soms doe ik even een projectje :-P
Namelijk aardappeltjes bakken. Maar dat duurt altijd even, eerst koken en daarna ze allemaal apart omdraaien op mijn manier met het bakken enzo(ell en fien weten wel hoelang dat duurt én hoe extra lekker dat is ;-) haha!)

Volgende dag me lekker in de rivier gewassen(koud!!! Maar ook verfrissend:-)) en vervolgens zijn we door gereden naar Maitai Bay,weer wat noordelijker.
Dit was een camping die in een supermooie baai ligt, weer heel mooi weer dus lekker over het strand gewandeld :-)
De volgende dag voor we verder reden in de zee gezwommen!!
Heerlijk maar ook ijs- en ijskoud haha! Ik voelde de kou in mijn hele lichaam trekken en heb het maar 10 slagen echt vol gehouden. Bart dacht er ook over om misschien te gaan maar na 1 teen in het water gestoken te hebben was hij meteen weg ;-)

Over de campings, we gaan eigenlijk altijd naar DOCcampings(van het department of conservation). Deze zitten door het hele land in mooie natuurgebieden en zijn ook goedkoop. Soms gratis, zoals onze eerste, dan zijn de voorzieningen echt minimaal: alleen een wc (die soms heel vies is) en meestal geen water behalve meer of riviertje.
Verder zijn ze vaak 6 tot 10 NZdollar dus ongeveer 4 tot 6 euro p.p. per nacht. Wanneer het een betaalde is heb je iig een schone wc, vaak een kraantje en soms een koude douche.

Nog steeds veel geluk met het weer, strakblauwe lucht en veel zon alleen 's avonds als de zon weg is is het koud.
Daarna verder naar Spirit's Bay (weer een SUPERmooie baai) en de dag daarna Ureti waar uiteraard ook weer een mooi strand was (het wordt een beetje eentonig zo maar ik kan weinig anders zeggen dan dat alles hier prachtig is:-))

Goed verhaal van Mirjam: (dit is alleen voor de liefhebbers want zoals altijd is het leuk maar wel lang ;-) dus je kan ook deze alinea even overslaan)
Toen we de volgende dag wilden gaan rijden had ik de schrik van mn leven want ik was een schoen kwijt!
En dan ook echt kwijt aangezien onze camper zo klein is dat je een schoen gauw gevonden zou hebben!
Ja ik weet wat iedereen denkt: 'hoe kan je nou ooit je schoen kwijt raken?!'. Dat dacht ik namelijk ook en ik ben er dus nu achter haha!
En dat niet alleen, sindsdien heb ik al 4 schoenen gezien op parkeerplaatsen en langs de weg enzo terwijl me dat daarvoor nooit was opgevallen, maar let maar eens op vanaf nu want je zult ze zien! :-P
Iig, ik gestresst(vooral omdat het mn goede wandelschoen was die ik echt niet kon missen en daarnaast extra waarde heeft omdat het een verjaardagskado van vriendinnen was...) maar we besloten even terug te rijden naar de plekken waar we de schuifdeur van het busje open hebben gedaan. We hoopten heel erg hem daar te vinden want we hebben onze schoenen onder het slaapgedeelte zeg maar, in een lege ruimte, dus daar kon hij makkelijk uitgevallen zijn bij open en dicht doen. Ik droeg namelijk meestal alleen mn slippers...
Sorry, dit verhaal duurt echt te lang maar dat is helaas altijd bij mij zo want dit kan ik niet kort vertellen! ;-)
Eerst terug gereden naar onze vorige camping, hier waren nu nieuwe mensen en die hadden helaas niks gezien dus ik vreesde het ergste!
Toen terug naar een winkel we een stekker hadden gekocht, we zagen niks op de parkeerplaats maar ik dacht ik moet het eigenlijk wel even vragen nu we hier toch zijn want je weet nooit.
Dus ik weer de winkel in en een beetje hakkelend: ' ja sorry, een beetje rare vraag misschien maar heeft u misschien op de parkeerplaats een schoen gevonden?' Ik voelde me eigenlijk meteen dom toen ik het vroeg dus wilde al bijna weer weglopen maar die man zei meteen: 'Nou eigenlijk...ik vond hem hiervoor op de parkeerplaats' en toen haalde hij zo mijn schoen achter de toonbank vandaar!! En ik was zó blij! Niet normaal, dus nu heb ik dankzij die lieve oplettende man mijn schoen terug! De reddende engel! Yes!
Wijze les: altijd checken of er niks uit de bus is gevallen als je weg rijdt!

's Avonds lezen we erg veel, soms doen we een puzzel of potje yatzee en we gaan vaak vroeg naar bed omdat we geen goed licht hebben en nooit elektriciteit.
Kortom we zijn hier een suf stel geworden!! ;-)
Wat 's avonds wel super is: als het hier helder kan je zoveel prachtige sterren kan zien...echt wauw!!
Verder hebben we de eerste weken de maan nooit gezien maar toen we hem uiteindelijk zagen was hij heel fel. Echt bijzonder, hij gaf zoveel licht dat je onze schaduwen heel duidelijk op de grond kon zien!

Vanuit Ureti weer naar het zuiden gereden en bij Auckland wat informatie verzameld over wat we nog willen doen en daarna naar een camping vlakbij Rotorua gereden.
Hier in de omgeving zijn veel thermische parken waar je geisers, heetwaterbronnen, kokende modderpoelen en dat soort dingen kan vinden.
Het eerste park dat wij bezochten viel nog al tegen. Je zag vooral veel stoom uit de grond komen en twee geisers kon je alleen van veraf bekijken. Verder was het wat meer cultureel over de Maori maar ook dit was niet zo bijzonder. Wel leuk om een keer de oorlogdans van de Maori, de Haka, in het echt te zien. Deze dans is bedoeld om de tegenstander bang te maken en zichzelf voor te bereiden op de strijd (zowel lichamelijk als mentaal). Deze dans doen Nieuw-Zeelandse rugby'ers nog altijd voorafgaande aan de wedstrijd.

Het volgende park, thermal wonderland, viel niet tegen en was juist heel mooi! We begonnen de ochtend met het kijken naar een spuitende geiser om precies 10.15u, hij spoot tot wel 20 meter!
Deze geiser heeft geen eruptie meer uit zichzelf maar alleen elke ochtend om dezelfde tijd wordt dit veroorzaakt door een ranger die er een soort zeep in gooit waardoor hij water spuit.
Het is wel leuk om te vertellen hoe ze hier achter zijn gekomen:
Ongeveer 100 jaar geleden was in dit gebied een gevangenis en de gevangenen hadden geen warm water dus waren erg blij toen ze deze natuurlijke warmwaterbron (de geiser) vonden. De volgende dag besloten ze hun kleren eens goed te wassen en gooiden die dus samen met zeeppoeder erin.
Vervolgens hadden ze de schrik van hun leven toen hun kleren met het water er opeens met veel kracht uitspoten...
En zo ontdekten ze dat je met een soort zeep een reactie opwekt waardoor hij water spuit.

Verder in het park een prachtig meer met blauwgroen water en veel rotsen, vlaktes e.d. wat gekleurd is door verschillende stoffen zoals zwavel.
Het is eigenlijk niet uit te leggen dus als het een keer lukt foto's toe te voegen zal ik dat doen.
Daarna doorgereden naar een riviertje waar het water door de vulkanische stoffen lekker warm is dus daar goed kunnen zwemmen, heerlijk dat warme water!!(helaas stonken we wel flink daarna, haha!

Voor de Lord of the Ringfans onder ons: onze volgende stop was Hobbiton!
Heel leuk om al die hobbithuisjes te zien :-)
Een mooie plek omringt door grasland met schaapjes. En we kregen een tour met een leuke gids die wat vertelde over alles en de tocht eindigde in het café 'The Green Dragon' waar we een biertje dronken...
Geheel in stijl lezen we nu ook allebei de Lord of the ringsboeken ;-)

Wat heerlijk is hier in Nieuw-Zeeland is dat we gewoon brood en beleg kunnen kopen en lekker even een boterham kunnen nemen wanneer we willen, heerlijk!!
Inmiddels ook lekkere kaas gevonden dus dat is bijna zoals thuis :-) Een bruine boterham met kaas, daar hadden we 't al heel lang over...

Nu ook een keertje koken overgeslagen en in een gezellige pub gegeten. Ongelofelijk hoeveel je krijgt!! Fish, chips en eggs aanbieding waarbij ik een groot bord helemaal(!) vol met friet kreeg en dan met 2 gebakken eieren en een grote gebakken vis erbovenop. En Bart een burger met bacon.
Echt lekker voor een keertje!!

Omdat het nu veel kouder is even op zoek naar warme kleren want dat hebben we nauwelijks mee...
Alles is flink duur hier dus we waren erg blij toen we een legerdesheilswinkel vonden: allebei een lekkere fleecetrui gescoord en lekker goedkoop.

Daarna verder naar het Tongariro national park maar helaas is het weer omgeslagen: regen, regen en nog eens regen. Heel erg jammer maar door dit weer kunnen we er niet op uit om te wandelen dus zitten we een beetje opgesloten in het campertje met ons boek.... En daarnaast is er niks te zien van de vulkaantoppen om ons heen door de mist.
We konden geen van de dagen de wandeling doen die we wilden, Tongariro crossing, waarbij je deels een vulkaan beklimt, omdat dit niet mogelijk is vanwege het slechte weer (heel harde wind en veel sneeuw op de hogere gedeelten).
We hebben wel geluk gehad met 1 mooie dag waarbij we een lange alternatieve wandeltocht hebben gedaan en wel mooie uitzichten hadden. We zijn naar de Tama Lakes gelopen waar prachtig uitzicht was alle kanten op. Vooral lower lake lag supermooi in een dal met de zon erop, prachtig!!
Het laatste stukje naar upper lake was een flinke klim, niet perse zwaar maar onwijs harde wind!!
We moesten elkaar echt goed vasthouden bij het naar boven klimmen, zo hard waaide het!

Daarna op weg weer wat zuidelijker (Otaki)met de hoop op beter weer.
Het handige is dat je hier bij de visitors centra kan douchen dus dat is altijd heerlijk wanneer dat na een aantal dagen weer kan.
Nu was het ook al flink lang geleden maar hier hadden ze geen douche bij het centrum helaas!
Op advies van een medewerkster naar het zwembad maar dat bleek vanaf precies vandaag gesloten voor werkzaamheden.
Maar na flink wat moeite toch eindelijk een warme douche en heel veel meer!!
Er lag namelijk ook een ander plaatsje op de route waar we naar het zwembad zijn gegaan, heerlijk!!
Naast het baantjes zwemmen ook een sauna, bubbelbad en stoombad en dan uiteindelijk ook nog lekker onze langverwachte warme douche. Helemaal goed dus :-)

Daarna door naar Wellington en onderweg overnachten in een park waar Rivendel(LOTR) was opgenomen. Hier was eigenlijk niets aan want er was niks van het decor oid blijven staan en de plek zelf was niet bijzonder, je moest wel heel veel fantasie hebben om iets hiervan voor je te zien... De enige overeenkomst was 3 bomen, haha!

Nu het zo regenachtig en koud is wordt het eten ook steeds simpeler want je raakt het weer een beetje zat en hebt geen zin om in die wind en regen buiten te staan koken dus bij regenachtige dagen werd het zowaar vaak nog simpeler ;-) denk aan: noodles, brood met ei of tosti's haha maar nu wel weer terug in het gewone eten :-)

Na Otaki zijn we doorgereden naar Wellington en kennis gemaakt met echt harde wind!!
Bart moest het stuur flink vast houden en constant bijsturen anders werd je echt opzij geblazen! Op een gegeven moment was het zo hard dat er een boom de weg op vloog maar we hebben Wellington veilig gehaald :-)

Gehaald wel maar daar bleef het bij want toen we midden in Wellington geparkeerd stonden wilde de auto niet meer starten...
Dus de wegenwacht gebeld en het bleek gelukkig niet 'onze schuld', we hadden een goede verzekering en hoefden dus niks te betalen. Maar het was wel een flink gedoe want de accu bleek leeg én kapot dus moest vervangen worden waarvoor hij weer terug moest komen.
Hier zijn we even een middag druk mee geweest en toen bij een holidaypark net buiten de stad beland omdat er geen goedkope campings dichtbij waren...

's avonds eindelijk weer eens op stap ;-) lekker wat gedronken en naar de bios, two guns, geweest dus dat was een leuk avondje!
's ochtends een heerlijke warme douche en toen na tanken en boodschappen doen richting een camping in de buurt.
Ook weer een mooie omgeving dus 's middags even lekker gewandeld.

Toen alweer onze laatste dag op Noorder-eiland, naar het nationaal te papa museum gegaan in Wellington, erg de moeite waard!
Veel over het ontstaan van Nieuw-Zeeland, de aardbevingen, de Maori en de dieren die hier geleefd hebben. Wat bijvoorbeeld wel gaaf was een skelet van een Moa, een vogel die hier leefde en inmiddels is uitgestorven van wel 3 meter groot!

's avonds een lekker afscheidsmaaltje... We waren weer bij het holidaypark dus daar is een kookruimte met koelkast én oven dus op het menu stond pizza met een biertje erbij, erg lekker!
En toen vrijdag 18 oktober vroeg op want om 7u 's ochtends moesten we klaar staan bij de ferry voor de 3.20 uur durende tocht naar Zuid.
We vonden Noorder-eiland super!
Maar zijn ook heel benieuwd naar Zuidereiland :-)
We hebben ons busje nog een maand en dan eindigen we in Christchurch bij familie, Adrian en Ymke, waar we nog een week hebben!

Nou liefs van ons,
Bami

• 20 Oktober 2013 - 10:29

Sarafina:

Dag lieve Bami! Wat een leuke blog weer. Jullie NZ-avontuur blijft ontzettend jaloersmakend! Mir, bij het schoenenverhaal moest ik terugdenken aan jouw slipper-incident in Turkije, haha. Wat heb jij tegen schoenen? Super fijn dat je de prachtige wandelschoen die wij jou hebben gegeven hebt terug gekregen! Bart, heel veel succes met geduld hebben terwijl Mir de aardappeltjes omdraait :P Heel veel plezier nog!

Liefs Fien

• 20 Oktober 2013 - 10:57

Rindert:

Hallo Bami

Wat fijn zeg dat rondrijden in NZ, geweldig als ik dat zo lees! Jullie zien een hoop en maken veel mee. Wat een verhaal zeg van die schoen, nu kan je het met plezier vertellen maar toen je zoektocht gaande was, was het een ramp natuurlijk. Des te mooier als je de schoen weer vind! Veel plezier en mooi weer op het Zuider Eiland en ik hoop dat jullie weer leuke dingen kunnen gaan doen zoals Kajakken e.d. Wellicht zie je dan ook nog mooie vissen.

Liefs, Rindert

• 20 Oktober 2013 - 11:23

Vivienne:

Supergaaf verhaal, word er jaloers van ;)!! Haha Mir ik moest echt lachen om het verhaal van de schoen!! Heel veel plezier op het Zuider Eiland. Ik kijk uit naar het verhaal :).

• 20 Oktober 2013 - 14:27

Wytske:

weer genoten van je verhalen!

• 20 Oktober 2013 - 17:17

Astrid:

Hai Bami,

Wat een leuk verhaal weer. En fijn dat het weer is opgeknapt. Ik kan me voorstellen dat een dag lang duurt in je busje als het de hele dag regent. En wat kan douchen een feest zijn als je het zolang hebt moeten missen!
    En Bart, ik zie dat je jullie busje net zo goed opruimt als je kamer!!! Lekker hè zo makkelijk leven. Er komt geen eind aan de dagen.
    Nu naar het Zuider Eiland, weer nieuwe natuur ontdekken. Dat wordt vast net zo fijn.
    Veel plezier!!!

• 20 Oktober 2013 - 22:46

Lieke:

Geweldig leuk om te lezen allemaal, en dan die foto's!!! Pieter wil nu ook met mij op wereldreis HELP
    Fantastisch het schoenverhaal! hier veel spierpijn van de amsterdamse grachten liefs hoor!

• 21 Oktober 2013 - 17:56

As:

Heerlijk Mir, ondanks de "suf stel" ontwikkelingen toch nog gewoon je onhandige zelf gebleven ;) Geef m'n broer een dikke knuffel van me! X

• 21 Oktober 2013 - 21:40

Tonny:

Ha Mirjam&Bart,
    De schoen en de muts zijn erg leuk om te zien.
    En het verhaal is natuurlijk ook weer de moeite waard.
    Benieuwd naar het Zuidereiland en of ik Deli nog naar NZ krijg in plaats van Nepal.
    liefs Tonny.

• 21 Oktober 2013 - 21:46

Deli:

Hallo Mirjam en Bart
    Wat een geweldig verhaal Mir van je schoen, ik zie het zo allemaal gebeuren.
    Gewoon je schoenen aanhouden zou ik zeggen. mooi om te lezen wat jullie allemaal beleven.Ook de foto's zijn erg mooi.Veel plezier op jullie verdere tocht

• 22 Oktober 2013 - 10:38

Z\zef/marian:

hoi hoi, wat schrijven jullie leuk zeg tis net alsof we er zelf zijn bij geweest. super dat je je schoen weer vond ha ha. veel plezier nog!!

• 23 Oktober 2013 - 23:00

Corrie En Hennie ( De Buren Van Bart):

Wat zien jullie een boel mooie dingen! Leuk met zo'n campertje. Lekker op jezelf.
    Mirjam, we kennen elkaar ( nog) niet echt, maar voor een vrouw, een echte diehard!
    Ik zou het allemaal niet durven. Beesten e.d. Leuk om zo mee te reizen met jullie. Heel veel plezier samen!
    Groetjes, Corrie en hennie

• 27 Oktober 2013 - 19:25

Ellen En Jan:

Hey suf stel! Die benaming valt wel mee hoor, als ik dit allemaal lees! Wat een verhaal van die schoen! Dat jullie helemaal teruggingen, zouden wij dus nooit gedaan hebben, maar dan hadden we ook nooit zo'n mooi verhaal gehad! Nooit meer wegdoen, die schoen. Gelukkig dat het weer wat beter wordt, want met slecht weer heb je het gauw bekeken in een campertje. Nog heel veel plezier en we kijken uit naar jullie volgende verhaal. Wat een mooie foto's trouwens ook.Liefs van ons in het koude (hoewel??) Nederland
    Jan en Ellen