Namaste! - Reisverslag uit Kathmandu, Nepal van Bart en Mirjam - WaarBenJij.nu Namaste! - Reisverslag uit Kathmandu, Nepal van Bart en Mirjam - WaarBenJij.nu

Namaste!

Blijf op de hoogte en volg Bart en Mirjam

06 Augustus 2013 | Nepal, Kathmandu

Namaste!

Ons eerste berichtje :-)
We zijn inmiddels alweer veilig aangekomen in Nepal, Kathmandu.
Morgen vertrekken we naar een andere stad om vanuit daar een trekking richting de bergen te plannen. Maar nu eerst een verslag van alles tot nu toe...

Hongkong
Na een fijne vlucht (en op Schiphol een goed afscheid van ons uitzwaaicomité:-)) kwamen we aan in Hongkong.
Plaatselijke tijd, 6u 's ochtends, Nederlandse tijd 1u 's nachts. We hadden wel wat proberen te slapen in het vliegtuig maar dat was niet echt gelukt. Helaas door de jetlag de eerste dag in Hongkong niet echt iets kunnen doen, we liepen door de stad maar zo moe dat we er niet van konden genieten.
Eerste indruk was dan ook niet zo positief: groot!! Druk, vieze lucht en vooral ook heel benauwd maar geen zon dus erg grijs.
We vonden ons hostel na wat zoeken met hulp van 'de lonely Ella' ;-) prima hostel!

Dag 2 was veel beter, na goede nachtrust weer helemaal fit.
Zo was de stad ook een stuk mooier, we waren onder de indruk van de grote gebouwen waardoor je omringt wordt.
Hongkong bestaat uit meerdere eilanden, ons hostel zat op Hongkongeiland.
We namen de ferry naar Lantau eiland en daar de bus, erg genoten van het mooie uitzicht. Dit eiland is veel minder dichtbevolkt en veel mooie natuur: bergen vol groen, bossen, prachtige strandjes.
Daar een kabelbaan genomen naar the Big Buddha.
Dit was erg bijzonder, vooral omdat het grote Buddhabeeld omringt wordt door bos. Daarna nog wat rondgelopen en van de mooie natuur genoten.

Daarna zijn we naar Kowloon gegaan, een wijk die op zeer een ander eiland is. Leuke wijk om te zien en doorheen te wandelen. Een beetje combi tussen Chinese en westerse dingen dus dat is leuk om te zien.

In ons boekje hadden we een sushibar gevonden waar we heen wilden. Vooral de draaiende tafel die werd beloofd klonk erg cool! Haha
Hmm helaas is dat niet gelukt: eerst zelf ruim een half uur zoeken, dan op de plek van het kaartje komen en ontdekken dat daar niet de straat of het restaurant is wat er zou moeten zitten. Dan na hulp van een goed Engels sprekende vrouw wel op de goede plek komen. Helaas bleek het restaurantje ook daar niet te zitten.
Tja zo gaat dat, dus maar op zoek gegaan naar echt iets lokaals.
In een tentje had Bart spaghetti besteld, die verassend genoeg in kokend water met een beetje olie en het vlees er in drijvend werd geserveerd, net zoiets als noodlesoep dus!

's avonds zaten we al een half uur van te voren klaar in de haven samen met honderden anderen te wachten op de spetterende lichtshow waar Hongkong om bekend staat.
Ongelofelijk wat een tegenvaller!
Het was niet heel veel anders dan de toch al mooi verlichte skyline dus helaas voor ons het wachten niet zo'n succes.

Daarna door naar templestreetnightmarket, leuke straat vol met kraampjes met souvenirs enzo. Blijft opvallend dat alle kraampjes om de 3 meter exact dezelfde dingen verkopen.

De laatste dag lekker in het Victoria park, om de hoek bij ons hostel, ontbeten met wat lekkere broodjes uit de supermarkt.
Vervolgens door naar Victoria's peak met veelbelovend uitzicht.
Niets te veel gezegd,
Super om zo over de stad uit te kunnen kijken!!

Daarna wilden we naar een zwembad in de buurt wat we hadden gespot. Even wat verfrissing!
Helaas duurde het nogal lang voor we die kregen. Vanaf het treinstation verdwaald waardoor we op één of ander privéterrein van het Ritz terecht kwamen waar je onmiddellijk lopend weer uit kan. Met niet-Engels sprekende parkeerwachters (wat je daar toch anders zou verwachten)
Met z'n tweeën verdwalen op vakantie zorgt altijd voor heerlijke gezellige momenten zonder irritaties en discussies dus bij ons natuurlijk ook ;-)
Maar toen we eindelijk in een taxi zaten richting het zwembad zat dat zo weer goed. Dat het zwembad die dag gratis bleek was extra leuk, heerlijk om in die vieze hitte lekker een duik te nemen...
Vervolgens einde van de middag richting vliegveld voor onze vlucht naar Nepal.

En ohja zoals jullie weten houd ik van lijstjes maken dus ik kon het niet laten:-P

Opvallend aan Hongkong:
- iedere Hongkonger(?) heeft een hippe telefoon, vooral namelijk iPhones maar ook veel Samsungs, waar ze ook constant mee bezig zijn. In de trein is het nog erger dan in Nederland, ze zijn hier iig helemaal weg van gadgets...
IPad's kunnen trouwens erg multifunctioneel zijn: in de rij bij Victoria's peak gebruikte een Chinees zijn iPad om zijn hoofd te beschermen tegen de zon!
- op bijna elke straathoek word je aangesproken met de vraag of je een rolex wilt kopen.
Je ziet ook overal dat de mensen fashion en juwelen erg belangrijk vinden.
- Hongkong blijft natuurlijk onwijs groeien. Gaaf om te zien dat alle steigers dus ook van wolkenkrabbers van bamboeworden gemaakt
- iedereen loopt rond met een paraplu en het rare is dat ze dat zelfs doen bij oprecht 3 druppels regen! Vast bang voor nat haar
- het ov is supergoed geregeld. Elke 2 minuten komt er een trein en die rijden ook echt op tijd, daar kan de NS nog wat van leren.
Grappig: ze staan in rijen op de bus te wachten en soms dan wel rijen van 50 mensen (hmm blijkbaar gaan de bussen dan niet om de 2 minuten)

Nepal
Bij aankomst op vliegveld Kathmandu stond een shuttlebus te wachten om ons van vliegtuig naar de terminal te brengen. Erg grappig dat dit maar om een stukje van 400 meter ging!
Omdat we 's nachts aankwamen hadden we via ons hostel pickupservice geregeld dus dat was erg fijn.
Meteen een spannend ritje!
Hier in Nepal is het regenseizoen op dit moment gelukkig regent het maar soms een paar uur per dag en is het verder mooi maar toen stortte het!
De weg is sowieso al slecht maar nu ook heel glad en vol kuilen vol water. Kortom het was lastig rijden met een auto met banden zonder profiel en zonder ruitenwissers maar we hebben het gered :-)

Kathmandu is erg druk en chaotisch maar ook een supergave stad!!
Gek hoe gauw je went aan de drukte en het constante getoeter.
Ze toeteren hier namelijk altijd en bij alles wat je doet, dus ook elke keer als je iemand inhaalt.

We zijn naar de monkeytempel geweest, mooie hindoeïstische tempel waarover aapjes rondlopen dus goed op je spullen passen.

Daarna met een taxi naar een andere tempel.
Ook dit was een interessant ritje. In het verkeer hebben nepalesen totaal geen geduld dus onze chauffeur heeft tijdens het 15min ritje oprecht geen seconde stil gestaan. Zelfs toen er een bus tegemoet kwam waardoor hij er niet langs kon dacht oh handig ik rijd gewoon half over de stapel bakstenen en ja zo kwamen we er voorbij.
Het blijft me hier verbazen dat het tot nu toe alle keren dat ik denk dit gaat niet goed, dit gaat niet goed!! ( waarbij ik Bart's hand even fijn knijp ;-)) het toch altijd weer net goed gaat... Zo ook met het ontwijken van straathonden.
Het is in elk geval duidelijk dat als wij hier zouden rijden we er niks van zouden bakken

Erg bijzonder bij deze tempel was dat we een lijkverbranding hebben gezien.
Eerst werd het lichaam in de rivier gewassen en daarna versierd met een mooie doek en bloemenkettingen.
Vervolgens werd het lichaam naar een houtstapel gebracht en daar verbrand.

Vandaag vroeg opgestaan want om 4.00u stond een busje klaar voor een dagtripje naar onder andere de beroemde sunrise van Nagarkot, ik zal jullie de foto's besparen want een sunrise hebben we helaas niet gezien.
Door de mist en bewolking was de opkomst van de zon verstopt en konden we helaas ook niet alle bergen zien die we zouden moeten zien. Maar gelukkig was het uitzicht op zichzelf ook al heel mooi, dat maakte wat goed :-)
Op de terugweg ook mooi uitzicht over de groene Kathmanduvallei.

Daarna nog naar Bhaktapur en Patan. Twee steden met pleinen vol met tempels. Erg leuk en mooi om daar rond te lopen en gewoon even te zitten en kijken naar de mooie tempels.

Vandaag een busreis naar Pokhara geboekt dus vanaf daar gaan we verder.
Tot nu toe vind ik Nepal een heel gaaf en bijzonder land!!
We vinden het reizen heerlijk en genieten van alles (nu ook voor het eerst genieten van een hele middag niksen:))

• 06 Augustus 2013 - 21:17

Wytske Bruinsma:

wat gaaf mirjam, leuk om je blog te volgen ben benieuwd naar je verdere avonturen.
    goeie tijd samen gewenst.

• 06 Augustus 2013 - 23:22

Astrid:

Wat leuk geschreven Mirjam! Een mooi dagboek voor later.
    Fijn om zo jullie reis te volgen.
    Veel plezier!

• 07 Augustus 2013 - 01:05

Greta Verweij:

Wat geweldig Mirjam en wat leuk dat we mee mogen genieten ,heel veel plezier en genieten Gr. greta

• 07 Augustus 2013 - 03:45

Marienbel:

hee élieve mir stiekem je webloggie lezen tijdens onze nachtshift... : ) hartstikke leuk klinkt het... Heel veel plezier bij jullie trektocht LIefss

• 07 Augustus 2013 - 09:44

Rindert:

Wat een leuk en enthousiast verhaal zeg! Hieruit blijkt wel dat jullie het goed naar jullie zin hebben. Wat hebben jullie al veel gezien en gedaan, jullie zitten niet stil dat blijkt wel. Veel plezier samen.

Rindert

• 07 Augustus 2013 - 09:44

Mait:

Klinkt goed Mir (en Bart natuurlijk), die eerste dagen! leuk dat jullie Victoria's Peak hebben gedaan, jammer dat het boekje jullie niet naar de beloofde sushibar heeft bracht ;)

Nepal klinkt ook gaaf. Lekker genieten! xx

• 07 Augustus 2013 - 10:00

Fien:

Hee Mirlief (en Bartlief ;),

Wat een super leuke eerste blog!!! Zoals je weet, ben ik gek op jouw lijstjes, en een 'Opvallende dingen lijstje' is zo'n goed idee. Nooit geweten dat steigers van bamboe kunnen zijn. Het klinkt in ieder geval alsof jullie goed zijn begonnen (uiteraard zonder irritaties als je weer eens verkeerd blijkt te zijn gelopen als het super heet is en zo, haha). Pas je wel op met die gestoorde chauffeurs?

Kus, Fien

• 07 Augustus 2013 - 14:00

El:

Aaah mir klinkt toppie!! Supercool (maar ook intens jaloersmakend) om te lezenvover dingen waar ik ook ben geweest! Gemiet ervan!!

• 07 Augustus 2013 - 17:51

Ellen:

Ah leuk dat ik jullie kan volgen.

• 08 Augustus 2013 - 16:01

Guinnifer:

Jeehhh eerste echte blog!

Het klinkt goed Mir (en Bart!), het avontuur is echt begonnen :) Fijn dat ze allemaal daar net zo keurig rijden als hier in Nederland, als jullie maar wel goed op julliezelf passen!

Ik ben benieuwd naar de verhalen en foto's van jullie super coole trektocht!

xx

• 09 Augustus 2013 - 14:18

Marian:

haai het kostte wat moeite maar ik heb jullie verslag gevonden! genieten zeg, ik hoop dat er nog veel mooie verhalen komen!! liefs Marian

• 10 Augustus 2013 - 12:51

Deli:

wat een leuk verslag Mirjam. Ik ben benieuwd hoe jullie trektocht door Nepal is.
    Geniet ervan. lieve groeten van Deli

• 10 Augustus 2013 - 17:57

Tonny:

ha Mirjam en Bart.

Goede start en dan te bedenken dat dit nog maar het begin is.
    Benieuwd naar jullie tocht.

Beste groeten, Tonny.

• 12 Augustus 2013 - 17:12

Shirley:

Hoi Mir en Bart,

Erg leuk om jullie verhalen te lezen en wat hebben jullie al veel gezien en meegemaakt zeg! Dat verdwalen zal nog wel vaker gebeuren, maarja dat hoort er ook wel een beetje bij toch ;).
    Nou heel veel plezier en ik wacht op de volgende verhalen :).

Xx

• 20 Augustus 2013 - 11:07

Mareze (overbuurtjes):

Beste Mirjam en Bart,

Wat een avonturen! Leuk om zo een beetje mee te leven.
    Geniet van alles en elkaar. ;-)

Groetjes,
    Eric en Mareze